Gå direkt till huvudinnehåll Gå direkt till sök
Driftstörning telefoni, samtal bryts och det kan upplevas som dålig ljudkvalité. Skicka gärna ett meddelande på Mina sidor.

SÖK ERSÄTTNING

Handläggningstid

Hur lång är handläggningstiden och vad kan du själv göra så att det går snabbare?

Just nu är handläggningstiden omkring 6 veckor

Handläggningstiden är ett genomsnitt för alla ansökningar. Det innebär att handläggningstiden för just din ansökan kan vara kortare eller bli längre än genomsnittet.

Vi arbetar för att du ska få ett beslut så snabbt som möjligt

Vi kan inte säga när just ditt ärende blir klart men vi kommer meddela dig så snart en handläggare hanterat din ansökan. Innan dess kan vi inte lämna något förhandsbesked, varken på Mina sidor eller i telefon. Det beror på att vi handlägger alla ansökningar i den ordning de kommit in till oss.

Under “Min profil” kan du ställa in så att du får en notifiering varje gång det händer något nytt i Mina sidor.


Det här kan du göra så att det går snabbare

Det finns några saker du själv kan göra för att vi ska kunna hantera din ansökan så snabbt som möjligt.

  • Var noga när du fyller i din ansökan. Se till att alla uppgifter stämmer innan du skickar in intygen till oss.
  • Gör allt på din att göra-lista. Se till att du gjort allt på din att göra-lista på Mina sidor. Kom också ihåg att tidrapportera. För att vi ska kunna ta beslut behöver du lämna in minst en tidrapport. 
  • Undvik att skicka in samma intyg flera gånger. Fler intyg innebär fler handlingar för oss att gå igenom. I Mina sidor under “Mina dokument” hittar du alla intyg du skickat in till oss.
  • Skicka in det som saknas. Om du fått besked om att du behöver skicka in fler uppgifter eller intyg är det viktigt att du gör det så snart som möjligt. Hör av dig om du undrar över något vi frågat efter, så hjälper vi dig. 

Läs mer