Gå direkt till huvudinnehåll Gå direkt till sök

SÖK ERSÄTTNING

Handläggningen

Så fungerar det från att du skickar in din ansökan till att vi fattar ett beslut.

Nya regler från 1 oktober 2025

Från 1 oktober 2025 gäller nya regler för a-kassan. Alla beslut som fattas från det datumet prövas med de nya reglerna. För beslut som fattas före den 1 oktober gäller de nuvarande reglerna.

Så lång tid tar det

Vårt mål är att handlägga ditt ärende inom en månad. Ibland går det snabbare och ibland tar det längre tid, till exempel om vi saknar uppgifter från dig eller någon annan.

Vi kan inte säga exakt hur lång tid just ditt ärende kommer att ta. Vi kan inte heller lämna något förhandsbesked om beslutet. Men vi meddelar dig så snart det händer något i ditt ärende.

Har du frågor och funderingar under tiden är du alltid välkommen att kontakta oss. 

Påverkas du av de nya reglerna?

Vilka regler som gäller beror på när vi fattar beslut i ditt ärende:

  • Beslut före 1 oktober → de nuvarande reglerna gäller.
  • Beslut från 1 oktober → de nya reglerna gäller.

Ju närmre den 1 oktober du skickar in din ansökan, desto mer sannolikt är det att de nya reglerna gäller för dig.

Om vi prövar ditt ärende från den 1 oktober eller senare kan du behöva komplettera din ansökan utifrån de nya reglerna. Vi hör i så fall av oss.

Ersättning och utbetalning

Det är först när du har fått ett beslut som vi kan börja betala ut ersättning till dig. För att du ska kunna få ersättning behöver du ha skickat in tidrapporter. 

Läs mer om utbetalning av ersättning →

Vad du själv kan göra

Det finns några saker du själv kan göra för att vi ska kunna hantera din ansökan så snabbt som möjligt.

  • Var noga när du fyller i din ansökan. Se till att alla uppgifter stämmer innan du skickar in intygen till oss.
  • Gör allt på din att göra-lista. Om du fått besked om att du behöver skicka in fler uppgifter är det viktigt at du gör det så snart som möjligt. Hör av dig om du undrar över något vi frågat efter, så hjälper vi dig.
  • Kom ihåg att tidrapportera. För att vi ska kunna ta beslut behöver du lämna in minst en tidrapport.
  • Undvik att skicka in samma intyg flera gånger. Fler intyg innebär fler handlingar för oss att gå igenom. I Mina sidor under “Mina dokument” hittar du alla intyg du skickat in till oss.

Så fungerar handläggningen

När du skickat in en ansökan till oss börjar vi med att kontrollera att vi har alla uppgifter vi behöver. Saknas något kan vi be dig eller din arbetsgivare att skicka in fler uppgifter. 

Varje ärende är unikt. Vi går därför igenom din situation noggrant och jämför med de regler som gäller.

När vi är klara får du ett beslut från oss. Där står det vad vi har kommit fram till och vad det betyder för dig. Har du frågor om beslutet är du alltid välkommen att höra av dig.

Kontakta oss →