om oss
Behandling av personuppgifter vid rekrytering
Så här behandlar vi dina personuppgifter när du söker anställning i vår verksamhet.
Så här behandlar vi dina personuppgifter
Laglig grund
Vi behandlar huvudsakligen dina uppgifter för att a-kassan som arbetsgivare ska kunna fullfölja sitt ansvar kring rekryteringsprocessen och samla in de personuppgifter som behövs för en eventuell anställning. De lagliga grunderna för behandlingen är ett berättigat intresse samt förberedelser för ett avtal.
I fall du lämnar in en ansökan om anställning utan att specificera ledig tjänst kommer dina uppgifter att behandlas på samma sätt som om du ansökt om specifik ledig tjänst.
Behandling
Det säkra sättet att lämna in din ansökan är via post eller att du gör din ansökan med vårt rekryteringsverktyg EasyCruit. Dina underlag kommer endast att öppnas, läsas och i övrigt behandlas av de som har åtkomst och behörighet i rekryteringen av den tjänst du söker.
I verktyget EasyCruit skapar du själv ett konto som du kan administrera och avsluta. I verktyget kan du ta del av de uppgifter du lämnat oss och se status på din ansökan.
Av säkerhetsskäl ber vi dig undvika att sända oss din ansökan via epost då vi inte kan garantera säkerheten i din e-postleverantörs system. Om du ändå valt att lämna in din ansökan med epost kommer den inte att spridas vidare i epostsystemet utan läsas, printas och i övrigt behandlas av de som har åtkomst och behörighet i rekryteringen av den tjänst du söker. Ansökan flyttas från epostsystemet till digital förvaring. I den digitala förvaringsytan är det fortfarande de som har behörighet och åtkomst till ytan som får och ska behandla ansökan. Ansökan i epostsystemet gallras efter flytt till den digitala förvaringsytan.
Dina personuppgifter registreras i vårt system först om och när du tackat ja till erbjudande om anställning. Om du tackar ja till anställning kommer dina personuppgifter att fortsättningsvis behandlas med lagligt stöd i anställningsavtalet.
Dina personuppgifter lämnas ut till facklig representant som deltar i rekryteringen på den tjänst du sökt.
Uppgifterna kan även lämnas ut till de personer/företag du uppgett som referenskontakt. I samband med kontakter för referenstagning samlar vi in och registrerar de nödvändiga personuppgifter vi behöver i rekryteringen.
I de fall vi anser att det är befogat kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till skolor/företag eller andra verksamheter du uppgett som tidigare erfarenheter, detta för att kontrollera riktigheten i uppgiften.
Akassan Handels gör inga bakgrundskontroller.
Efter avslutad rekrytering
I den digitala förvaringsytan och i EasyCruit sparas din ansökan och eventuella anteckningar i två år.
I de fall vi behöver spara personuppgifter längre tid eller för annat ändamål kommer vi att be om ditt samtycke.

Dina rättigheter
Rätt till information
Du har rätt att få information när dina personuppgifter behandlas. Information om personuppgiftsbehandlingen ska lämnas av oss både när uppgifterna samlas in och när du annars begär det. Vi har i normalfallet 30 dagar på oss att informera dig om vilka personuppgifter som behandlas av oss (ett så kallat registerutdrag) Därutöver finns det vissa tillfällen när särskild information ska ges, till exempel om det inträffar ett dataintrång eller liknande (en personuppgiftsincident) och det finns risk för till exempel identitetsstöld eller bedrägeri.
Rätt till rättelse
Du har rätt att vända dig till oss och be att få felaktiga uppgifter rättade. Det innebär också att du har rätt att komplettera med sådana personuppgifter som saknas och som är relevanta med hänsyn till ändamålet med personuppgiftsbehandlingen.
Rätt till radering (rätten att bli glömd)
Du har rätt att vända dig till oss och be att uppgifterna som avser dig raderas.
I övrigt måste uppgifter raderas i följande fall:
- Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
- Om du återkallar samtycket
- Om du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för samtycket eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen
- Om personuppgifterna har behandlats olagligt
- Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Rätt till begränsning av behandling
Du har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften.
Rätten till begränsning gäller bland annat när du anser att uppgifterna är felaktiga och begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds. När begränsningen upphör ska du informeras om detta.
Rätt att göra invändningar
Du har i vissa fall rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter.
Rätten att invända gäller när personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller efter en intresseavvägning.
Om du invänder mot behandlingen i sådana fall får vi endast fortsätta att behandla uppgifterna om det går att visa att det finns tvingande berättigade skäl till att uppgifterna måste behandlas som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om behandlingen sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Återkalla samtycke
Om dina personuppgifter behandlas med stöd av att du gett ditt samtycke kan du när som helst återkalla samtycket.
Om du har ett klagomål
Om du anser att a-kassan behandlar uppgifter om dig i strid med dataskyddsförordningen kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
Så kontaktar du oss om dina personuppgifter
För önskemål kring dina personuppgifter och behandling kontaktar du oss brevledes på adressen
Akassan Handels
Personuppgifter
Box 49, 631 02 Eskilstuna
Dataportabilitet
Enligt dataskyddsförordningen ger ditt samtycke dig rätt till att låta elektroniskt insamlade uppgifter överföras elektroniskt till annan personuppgiftsansvarig, Vi kan av säkerhetsskäl inte erbjuda elektronisk överföring via epost och annat elektroniskt medium finns inte.