Frågor och svar
Här kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna.
Du kan skriva till oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-666 444 så hjälper vi dig.
Här kan du hitta mer information om medlemsavgifter och fakturor.
Rätt att bli medlem i Akassan Handels har du som arbetar inom någon av våra branscher. Våra medlemmar är bland annat butiks- och lageranställda, frisörer, musiker, kulturarbetare, cirkelledare, folkrörelseanställda och yrkesfiskare. Även du som inte arbetar just nu kan bli medlem, om ditt senaste arbete varit inom någon av våra branscher.
Tänk på att du inte kan vara medlem i någon annan a-kassa samtidigt. Du behöver då avsluta det medlemskapet innan du kan bli vår medlem.
Medlemsavgiften för att vara med i Akassan Handels är 165 kronor i månaden.
Om du även är medlem i facket Handels betalar du en separat medlemsavgift till dem också. Vilken medlemsavgift du betalar till facket beror på vilken lön du har.
Läs mer om medlemsavgiften om du både är medlem i facket och a-kassan.
Om du inte längre vill vara medlem i Akassan Handels behöver du ansöka om att få avsluta ditt medlemskap.
Du kan avsluta ditt medlemskap på något av de här sätten:
- Skicka ett meddelande till oss på Mina sidor.
- Skicka ett brev till: Akassan Handels, Box 921, 831 29 Östersund.
Kom ihåg att skriva ditt namn, personnummer och vilket datum du vill avsluta ditt medlemskap.
Du kan inte längre få ersättning från oss om du avslutar ditt medlemskap. Om du deltar i ett program via Arbetsförmedlingen kan det innebära att ditt aktivitetsstöd från Försäkringskassan sänks.
Hör gärna av dig för att få veta mer om hur det kan påverka just dig.
Om du byter a-kassa när du har ersättning följer ersättningsperioden med till den nya a-kassan. För att din nya a-kassa ska kunna betala ut ersättning till dig behöver du skicka in tidrapporter/månadsansökningar till dem. Det gör du på den nya a-kassans Mina sidor. Kom också ihåg att tala om för Arbetsförmedlingen att du har bytt a-kassa.
Det är viktigt att du inte får ett avbrott i ditt medlemskap när du byter a-kassa, då kan din ersättning sänkas. Se därför till att avsluta medlemskapet i din gamla a-kassa den sista i månaden, och bli medlem i din nya a-kassa den första i månaden efter.
Den tid du varit medlem i dina gamla a-kassa räknas med om du byter till en ny a-kassa.
Det är viktigt att du inte får ett avbrott i ditt medlemskap när du byter a-kassa. Se därför till att avsluta medlemskapet i din gamla a-kassa den sista i månaden, och bli medlem i din nya a-kassa den första i månaden efter.
Vilka uppgifter du behöver skicka in beror på vad du gjort innan du blev arbetslös.
Läs mer om vilka uppgifter du behöver skicka in →
På Mina sidor finns en att göra-lista över de uppgifter som du behöver skicka in till oss. Du behöver göra alla saker på att göra-listan för att vi ska kunna handlägga din ansökan så snabbt som möjligt.
Först måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och kunna ta arbete. Sen kollar vi vilken inkomst du har haft 12 månader innan du ansöker om ersättning.
För att kunna få ersättning behöver du uppfylla ett inkomstvillkor. Det innebär att du behöver haft en viss minsta inkomst från arbete innan du blev arbetslös.
Inkomstvillkoret kan uppfyllas på två olika sätt:
Huvudregeln
- Du måste ha haft en sammanlagd inkomst på minst 120 000 kronor.
- Du måste ha tjänat minst 11 000 kronor per månad under minst 4 månader.
Alternativregeln
- Du måste ha tjänat minst 11 000 kronor per månad under 4 månader i följd (sammanhängande månader).
Ja, du måste ha fyllt 20 år för att kunna få ersättning.
Även om du inte kan få ersättning innan du är 20 år så kan du bli medlem innan. Det är bra att bli medlem tidigt eftersom längre medlemtid ger högre ersättning!
Du kan vara medlem i a-kassan tills du fyller 66 år. Från den 1 januari 2026 knyts åldersgränsen istället till riktåldern för pension enligt socialförsäkringsbalken.
Vårt mål är att handlägga ditt ärende inom en månad. Ibland går det snabbare och ibland tar det längre tid, till exempel om vi saknar uppgifter från dig eller någon annan.
För att vi ska kunna betala ut ersättning behöver du också har skickat in en månadsansökan.
Det finns några saker du själv kan göra för att vi ska kunna hantera din ansökan så snabbt som möjligt.
- Var noga när du fyller i din ansökan. Se till att alla uppgifter stämmer innan du skickar in intygen till oss.
- Gör allt på din att göra-lista. Om du fått besked om att du behöver skicka in fler uppgifter är det viktigt att du gör det så snart som möjligt. Hör av dig om du undrar över något vi frågat efter, så hjälper vi dig.
- Undvik att skicka in samma intyg flera gånger. Fler intyg innebär fler handlingar för oss att gå igenom. I Mina sidor under “Mina dokument” hittar du alla intyg du skickat in till oss.
Vi betalar ut ersättning en gång i månaden. För att kunna få pengar behöver du ha:
- fått ett beslut om en ersättningsperiod
- skickat in en månadsansökan/tidrapporter.
Tänk på att anmäla ditt bankkonto - då får pengarna insatta direkt till ditt konto.
Ja, reglerna är lika för alla a-kassor. Det är riksdagen och regeringen som beslutar om reglerna för vår verksamhet, och alla a-kassor måste följa samma regler.
Först måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och kunna ta arbete. Sen kollar vi vilken inkomst du har haft 12 månader innan du ansöker om ersättning.
För att kunna få ersättning behöver du uppfylla ett inkomstvillkor. Det innebär att du behöver haft en viss minsta inkomst från arbete innan du blev arbetslös.
Inkomstvillkoret kan uppfyllas på två olika sätt:
Huvudregeln
- Du måste ha haft en sammanlagd inkomst på minst 120 000 kronor.
- Du måste ha tjänat minst 11 000 kronor per månad under minst 4 månader.
Alternativregeln
- Du måste ha tjänat minst 11 000 kronor per månad under 4 månader i följd (sammanhängande månader).
Du kan få 80, 60 eller 50 procent av din ersättningsgrundande inkomst (EGI), beroende på hur länge du varit medlem.
Det lönar sig att gå med i a-kassan tidigt eftersom en längre medlemstid kommer att påverka hur mycket ersättning du kan få.
Den högsta ersättningen som betalas ut är 27 200 kronor per månad. Det kan du få om du har en EGI på 34 000 kronor per månad och en ersättningsnivå på 80 procent.
Den ersättningsgrundande inkomsten (EGI) är ett belopp som används för att beräkna hur mycket pengar du kan få från a-kassan. Vilken EGI du får beror på vilken inkomst du haft före arbetslösheten.
Din EGI är din genomsnittliga inkomst per månad och beräknas alltid på 12 månader. Alla inkomster från arbete får räknas med. Som inkomst räknas lön och andra ersättningar som arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter för. Även vissa ersättningar från Försäkringskassan kan räknas med, till exempel sjukpenning och föräldrapenning.
Det finns ett tak för hur hög EGI du kan få
Du kan få en EGI på högst 34 000 kronor per månad före skatt. Även om du tjänat mer kan din EGI aldrig bli högre än det taket.
Det beror på hur många ersättningsdagar du får. Efter 100 dagar sänks ersättningsnivån med 10 procentenheter. Efter 200 dagar sänks den med ytterligare 5 procentenheter.
Din ersättningsnivå sänks inte om du får en ersättningsperiod på 66 eller 100 dagar.
Det beror på hur många månader du har tjänat minst 11 000 kronor under ramtiden.
300 dagar - Får du som du tjänat 11 000 kronor eller mer i 11–12 månader.
200 dagar - Får du som tjänat 11 000 kronor eller mer i 8–10 månader.
100 dagar - Får du som tjänat 11 000 kronor eller mer i 4–7 månader.
66 dagar - Får du som uppfyllt ett inkomstvillkor enligt alternativregeln (tjänat minst 11 000 kronor i 4 sammanhängande månader).
En helt arbetslös månad motsvarar 22 ersättningsdagar. Har du inte varit arbetslös hela månaden dras färre dagar av från din ersättningsperiod.
Så länge räcker ersättningsperioden (om du är helt arbetslös)
- 300 dagar: cirka 13,5 månader.
- 200 dagar: cirka 9 månader.
- 100 dagar: cirka 4,5 månader.
- 66 dagar: 3 månader.
Exakt vad som räknas som inkomst beror på om du är anställd eller driver eget företag.
Är du anställd räknas lön och andra ersättningar som arbetsgivaren betalat arbetsgivaravgifter för och som har redovisats till Skatteverket.
Är du företagare med enskild firma eller handelsbolag räknas inkomster som egenavgifter betalats för. Har du drivit ett aktiebolag eller en ekonomisk förening så är det istället din lön som räknas.
Ersättningen betalas ut månadsvis i efterskott. Utbetalningen baseras på din fastställda EGI, din ersättningsnivå samt uppgifter du själv lämnar in i en så kallad månadsansökan.
Under dina två första arbetslösa dagar behöver du göra karens. En karensdag är en arbetslös dag som du inte får ersättning för, och behöver klaras av innan du kan få ersättning. Karensdagarna dras inte av från din ersättningsperiod.
Ja, du betalar skatt på ersättningen från a-kassan. Den är också pensionsgrundande, vilket betyder att du tjänar in allmän pension när du får ersättning från a-kassan.
Det är viktigt att du hör av dig till oss om du tror att du har fått för mycket pengar. Om du får ersättning från a-kassan som du inte har rätt till kan du bli skyldig att betala tillbaka.
Läs mer om att betala tillbaka ersättning →
De nya reglerna gäller från den 1 oktober 2025.
De äldre reglerna gäller bara för dig som fått beslut om ersättning före den 1 oktober 2025. Du fortsätter att få ersättning med de äldre reglerna om du har ersättningsdagar kvar.
I ditt beslut kan du se vilka regler du omfattas av.
- Nya regler → Lag (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring.
- Äldre regler → Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Ja, reglerna är lika för alla a-kassor. Det är riksdagen och regeringen som beslutar om reglerna för vår verksamhet, och alla a-kassor måste följa samma regler.
Du som redan fått beslut om ersättning före 1 oktober 2025 kommer att fortsätta få ersättning med de äldre reglerna så länge du ersättningsdagar kvar. Det innebär att du ska fortsätta skicka in tidrapporter när du söker ersättning.
Från och med oktober betalas ersättningen en gång i månaden istället för varje vecka.
Om dina dagar tar slut kommer vi att pröva om du kan få en ny ersättningsperiod med de nya reglerna.
För att kunna få en ny ersättningsperiod behöver du uppfylla ett inkomstvillkor.
Vi kommer att fråga dig om anledningen till varför du inte skickade in din aktivitetsrapport i tid. Det krävs att du har haft ett godtagbart skäl för att du ska slippa bli varnad eller avstängd.
Den första gången det händer får du en varning. Men om det händer fler gånger under samma ersättningsperiod stängs du istället av från rätten till ersättning.
När du får ersättning ställer både Arbetsförmedlingen och a-kassan vissa krav på dig. Det innebär att du behöver:
- Ta fram en planering med Arbetsförmedlingen för hur du ska få ett jobb.
- Lämna in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen senast den 14:e varje månad.
- Besöka och kontakta Arbetsförmedlingen och deras aktörer enligt överenskommelse.
- Söka de jobb som Arbetsförmedlingen uppmanat dig att söka.
- Söka minst det antal arbeten som du och Arbetsförmedlingen kommit överens om att du ska söka varje månad.
Arbetsförmedlingen meddelar oss om du inte gör det du ska, till exempel om du inte skickar in din aktivitetsrapport, inte söker jobb eller inte kommer till ett inbokat möte. Händer det flera gånger kan du bli utan ersättning i en eller flera dagar.
- Första gången: du får en varning (din ersättning påverkas inte).
- Andra gången: du blir utan ersättning i 1 dag.
- Tredje gången: du blir utan ersättning i 5 dagar.
- Fjärde gången: du blir utan ersättning i 10 dagar.
- Femte gången: du förlorar alla dina ersättningsdagar. För att kunna få ersättning igen behöver du uppfylla ett nytt inkomstvillkor.
Om du tackar nej till ett jobb eller ett program via Arbetsförmedlingen så förlänger du din tid i arbetslöshet. Det innebär att du kommer att bli avstängd från ersättning ett visst antal dagar, om du inte har haft ett godtagbart skäl. Under tiden du är avstängd får du ingen ersättning.
- Första gången: du blir utan ersättning i 5 dagar.
- Andra gången: du blir utan ersättning i 10 dagar.
- Tredje gången: du blir utan ersättning i 45 dagar.
- Fjärde gången: du förlorar alla dina ersättningsdagar. För att kunna få ersättning igen behöver du uppfylla ett nytt inkomstvillkor.
Du blir avstängd en viss tid om du blivit arbetslös för att du själv valt att säga upp dig från ditt jobb. Samma sak gäller om du själv slutar ett program via Arbetsförmedlingen. Under tiden du är avstängd får du ingen ersättning. Du blir inte avstängd om du haft en giltig anledning. Det kommer vi att fråga dig om.
- Första gången: du blir utan ersättning i 45 dagar.
- Andra gången: du blir utan ersättning i 45 dagar.
- Tredje gången: du förlorar alla dina ersättningsdagar. För att kunna få ersättning igen behöver du uppfylla ett nytt inkomstvillkor.
Avstängningsdagar är dagar du inte kommer få ersättning för. Vi räknar av högst 5 avstängningsdagar per vecka. För att vi ska kunna räkna av avstängningsdagar behöver du vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och skicka in månadsansökan/tidrapporter.
Avstängningsdagarna räknas bara av för dagar du annars hade kunnat få ersättning eller ha gjort karens, samt för dagar då du arbetat. Det innebär att avstängningsdagarna inte kan räknas av om du till exempel är sjuk eller föräldraledig. Då skjuts avstängningen framåt.
En avstängning gäller som längst i 112 kalenderdagar. Efter det slutar den att gälla, även om vi inte räknat av alla avstängningsdagar.
Ja, det är skillnad.
Karensdagar är obligatoriska för alla som söker ersättning från a-kassan och inleder varje ersättningsperiod. Karensdagarna är de två dagar som du behöver klara av innan du kan få någon ersättning.
Avstängningsdagar bli aktuella om vi beslutat att du ska stängas av från ersättning. Till exempel om du blivit arbetslös för att du sagt upp dig från ditt jobb. Då behöver du först klara av 45 avstängningsdagar och därefter två karensdagar innan du kan få ersättning.
Du kan inte få a-kassa enbart för att studera. Möjligheten att studera med ersättning gäller i undantagsfall, och bara för dig som i övrigt uppfyller villkoren för att kunna få ersättning.
Vilka regler som gäller beror på hur mycket du studerar (till exempel heltid eller deltid) och vad du studerar.
Nej, du kan inte få ersättning under sommaren. Dina studier måste vara avslutade eller definitivt avbrutna för att du ska kunna få ersättning. Det är alltså inte möjligt att få ersättning under ett studieuppehåll, till exempel under sommaren eller andra lov.
Nej, under ett studieuppehåll har du inte rätt till ersättning. För att kunna få ersättning krävs att du har avslutat eller avbrutit utbildningen, och du får inte längre ha kvar din plats på utbildningen.
I normalfallet anses inte din utbildning vara avslutad om du har restpoäng kvar som du har tänkt slutföra. Det finns däremot undantag om bara en liten del återstår, som inte kräver någon ytterligare studieinsats.
Vi kommer att behöva få mer information från dig för att kunna avgöra om du kan få ersättning. Till exempel hur många poäng som återstår, när tentan eller inlämningen sker och hur du måste förbereda dig för detta.
E-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på Internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Du skaffar det hos din bank. Bankerna kallar e-legitimation för BankID men det är samma sak.
Här kan du läsa mer om e-legitimation
För att logga in på Mina sidor behöver du en giltig e-legitimation. Vi stödjer inloggning med Bank-id, Freja eID+ samt Telia Net ID.
Bocka i Jag förstår vid informationen om att Mina sidor använder kakor. Välj därefter önskad metod för e-legitimering, följ instruktionerna och identifiera dig.
Du surfar privat och då fungerar inte Mina sidor. Du behöver acceptera cookies för att Mina sidor ska fungera.
För att du ska kunna öppna dina brev i pdf-format behöver du ha Adobe Reader. Om du använder dator kan du kan hämta programmet gratis på Adobes webbplats.
På surfplattor/mobiltelefoner kan du öppna PDF via webbläsarna Google Chrome (Android) och Safari (iOS).
Rensa webbhistorik
Om du har problem med att signera kan det hjälpa att rensa din webbhistorik. Fungerar inte det kan det vara bra att helt byta webbläsare. Vi rekommenderar främst Chrome, Edge eller Firefox när du använder Mina sidor.
Problem med signering i Apple/Safari
I webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Det är en säkerhetsgärd i Apple/Safari. Om problemet uppstår behöver du logga ut och rensa cache och historik, då får du 5 nya försök att utföra fler signeringar.
Problem vid signering från iPhone
Mina sidor fungerar inte på iPhone 6 eller äldre enheter. Du behöver logga in på Mina sidor med en annan enhet. Användare med Iphone med iOS version 12 kan uppleva problem vid signering. Du kan behöva uppdatera till den senaste versionen av operativsystemet för att lösa problemet.
Det kan bero på att du skickat intyget via E-tjänster istället för att skicka in det via punkten på din Att göra-lista. Du behöver däremot inte skicka in intyget en gång till, eftersom vi redan har fått det. Du kan se dina inskickade intyg under Mina dokument.
Vi kommer att sätta uppgiften som klar på din Att göra-lista när vi handlägger din ansökan.