ERSÄTTNING & UTBETALNING
Krav när du söker ersättning
När du söker ersättning ställer både Arbetsförmedlingen och a-kassan vissa krav på dig.
Ditt samarbete med Arbetsförmedlingen
När du får ersättning från a-kassan ska du vara inskriven hos Arbetsförmedlingen, aktivt söka jobb och kunna ta ett arbete om du får ett erbjudande.
- Du gör en plan med Arbetsförmedlingen.
I planen står det hur många jobb du minst ska söka varje månad och vilka andra aktiviteter du ska göra. Det kan till exempel vara ett möte som du ska gå på eller att du ska uppdatera något i din planering. - Du måste skicka in en aktivitetsrapport varje månad.
Senast den 14:e varje månad ska du skicka in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen. I den redovisar du vilka jobb du har sökt, vilka jobbintervjuer du har varit på och annat du gjort för att få ett jobb.
Läs mer om aktivitetsrapporten →
Om du inte gör det du ska
Arbetsförmedlingen meddelar oss om du inte gör det du ska, till exempel om du inte skickar in din aktivitetsrapport, inte söker jobb eller inte kommer till ett inbokat möte. Händer det flera gånger kan du bli utan ersättning i en eller flera dagar.
- Första gången: du får en varning (din ersättning påverkas inte).
- Andra gången: du blir utan ersättning i 1 dag.
- Tredje gången: du blir utan ersättning i 5 dagar.
- Fjärde gången: du blir utan ersättning i 10 dagar.
- Femte gången: du förlorar alla dina ersättningsdagar. För att kunna få ersättning igen behöver du uppfylla ett nytt inkomstvillkor.

Meddela förändringar direkt
Du får ersättning från a-kassan under tiden som du söker efter ett arbete. Om dina möjligheter att söka och ta ett arbete ändras är det viktigt att du meddelar oss direkt. Det kan till exempel handla om att du
- får ett nytt jobb
- börjar studera
- blir sjuk
- inte har barnomsorgen ordnad
- startar ett företag.
Ersättningen kan bli fel om du inte meddelar oss
För att du ska få rätt ersättning behöver vi ha korrekta uppgifter från dig. Om du inte meddelar förändringar, eller lämnar fel uppgifter, kan du få för mycket pengar som du måste betala tillbaka. I allvarliga fall kan du förlora din ersättning och bli polisanmäld.
Kontakta gärna oss om du känner dig osäker på vad som gäller i just din situation. Vi hjälper dig!
Minska risken för fel ersättning:
- Dubbelkolla att de uppgifter du lämnar till oss är rätt, det gäller både de uppgifter du själv lämnar till oss och de uppgifter som till exempel finns i ett arbetsgivarintyg.
- Anmäl förändringar i din arbetslöshet, till exempel om du börjar arbeta.
- Var noga när du fyller i din månadsansökan/dina tidrapporter. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp!
- Kontrollera att utbetalningarna du fått från oss stämmer.
- Hör av dig till oss om du tror att du har fått för mycket pengar.